08.07.2003
Zpráva o
Slovensku 2003.
Letošní
Slovensko začátkem června poznamenalo velké sucho. Proto jsme vyjížděli se
zatajeným dechem, kolik vody najdeme ve Váhu, protože kdybychom tam
nenašli nic, v Belý by tedy potom nebylo už vůbec nic a to by znamenalo
vážné ohrožení prvních 3 dnů našeho putování po Slovensku. Naštěstí, když
jsme mezi 2 a 3 hodinou ráno vyskákali rozespalí z autobusu ve Svaríně
(okraj Královy Lehoty u Lipt. Hrádku), byla akorát pořádná zima ale voda v
řece nějaká byla.

Dospali jsme noc a ráno jsme zjistili, že řeka rozhodně
není plná vody, ale že to nějak sjedeme. První
etapa vedla klasicky z Královy Lehoty přes Liptovský hrádok (se zastávkou
před silničním mostem vlevo u bociana, kde tentokrát neměli šampaňské ani teplé) a kolem
Borové Sihoťi a minerálky k obci Podtúreň. Zde jsme spali na tribuně místního hřiště s
podporou sprchových koutů přilehlého hotelu Elán.Druhý den
jsme někteří podlehli a odsoudili pokus sjet Belou od Kokavského mostu k
soutoku a asi polovina z nás se vydala na pěší túru. Zbytek přijel na
Belou, zjistil že tam skutečně nic neteče a jeli ještě jednou Váh. Naše
část se poté, co jsem u prvního parkoviště v Podbanském Pavlovi (našemu řidičovi) řekl "jeď dál, tam je kousek výš
ještě jedno parkoviště" dopravila až téměř ke Štrbě, než jsme autobus
obrátili. V Podbanském jsme se informovali v hotelu Kriváň o jízdních
řádech, které nám recepční velmi ochotně zjistila, ofotila a
vytelefonovala další naše požadavky, koupili jsme si mapu a vyzbrojeni
dostatkem informací jsme zamířili ke Kriváni.

Na Kriváň jsme
sice nedosáhli, nicméně jsme vylezli nad hranici 2000 m.n.m., kde jsme posvačili a hbitým krokem (někteří závodili kdo bude dřív dole) sešli
kolem Jamnického lesa do Štrbského Plesa a odtud
zubačkou do
Štrby. Na nádraží jsme si velmi zkrátili čekání na vlak u místního stánku kde měli kromě obyčejné borovičky i
tu s koreňom.
Do tábora jsme dorazili před devátou večer.Další den
jsme asi do 11 hodin váhali, jestli pojedeme na umělý kanál v
Liptovském Mikuláši, který sliboval rozumnou alternativu k vyschlým
korytům řek v okolí. Nakonec jsme se rozhodli že ano a vydali jsme se po
řece z Podtúrně k Lipt. Mikuláši. Čekali nás 3 nesjízdné jezy, které se
musely přenášet. Zpestřením byl jeden z nich, kde jez tvořil gumový vak
naplněný vodou, tak jsme se aspoň sklouzli.Slalomový
kanál působil dojmem oázy v poušti - posekaná tráva, sluníčko, pěkná trať
kde nebylo moc vody, ale jezdit se dalo perfektně. Taky se ovšem muselo
platit, což ale vzhledem k zážitkům zde posbíraným nebylo podstatné.
Točili jsme raft
a 2 pálavy, jeli
jsme několikrát a 2 hodiny, které jsme měli předplacené jsme si užili.

S
večerem nás čekalo ještě jeden příjemný zážitek - termální koupaliště ve
Vrbově u Kežmaroku. Přilehlý auto kemp bez problému pojal naši výpravu a
my jsme se mohli dosyta vycachtat nejen v teplé podkově (37 st.C) ale i v
ostatních bazénech. Langoše dělali skutečně čerstvé pouze u jednoho stánku
z několika postavených hned u bazénů, což se nedá říct o ostatních
pochutinách, které mnohdy nestály za moc.

Další den
nás čekal nákup v Kežmaroku a odjezd na Dunajec. Cestou jsme ještě
vybavili klíče od smluveného ubytování a poté jsme se už jenom kochali krásou. Někteří velmi zdatně, takže
poté, co jsme vynosili lodě asi 10 minut cesty do Lesnice (byli i
troufalci, co dolů stáhli vlek a autobus pro ně i přes zákaz dojel) jsme
zažili kromě pozvání do Bratislavy za 14 dní na vodáckou akci od podobně
se kochajících vodáků i značné problémy s navázáním celého vleku. Někteří
si cestu zpět prošli kolem řeky, někteří absolvovali část cesty koňmo.Den nato
jsme přejížděli do Polska a jeli polskou část Dunajce. Navštívili jsme
pouze jednu hospodu při cestě a zbytek etapy nám uběhl vesměs bez zdržení
(tedy raft se trochu zdržel, to ale mělo objektivní příčiny. V Kroscienku jsme navázali, zjistili že nestartuje autobus, od pltníků
jsme si půjčili autobusobaterie a po úspěšném odstranění poruchy jsme
vyrazili kolem Tater na Oravu. S večerem jsme přijeli do Krivé, kde nás
již očekávaly zavřené záchody a studená voda ve sprchách. To se s ránem
napravilo a v místní krčmě jsme i tento i další den sehráli několik
borovičkových koncertů a až nad ránem jsme šli spát. Orava měla slíbených
30 m3/s všechny dny, takže jsme následující 2 dny spluli nejdříve z
Trstené kousek nad
Oravský Podzámok a další den až do Kraľovan.

Kvůli inzerovaným nenechavcům
jsme strávili poslední noc v Krivé místo v Kraĺovanech. Poslední vodácký
den nás čekala Margita - úsek Váhu z Vrútek do Strečna. Pánové ze
Slovenských elektráren vyslyšeli naši žádost a pustili i přes to, že byla
sobota, 100m3/s z
Lipovce, takže celý úsek měl vodu a byl zážitkem, nikoli utrpením (kdyby tu vodu neměl).
Cestou ze Strečna jsme se stavili v Žilině v Tesku, výborná káva od
NesCafé pak učinila perfektní tečku za naším pobytem na Slovensku. S
večerem jsme dorazili do Dolní Bečvy, kde jsme nejprve v místní restauraci GOLEM velmi pozpívali a poté na místním fotbalovém stadionu přečkali
deštivou noc a s ránem jsme vyrazili ku Praze. Nebýt toho, že se nám
povedlo přejet Rohlenku a díky tomu jsme museli obědvat ve Velké Bíteši,
čímž jsme se zbytečně zdrželi, jsme byli v Praze snad před druhou
odpoledne. Spočítali jsme pádla, uklidili lodě, rozloučili jsme a šli
vstříc zase jiným zážitkům.